کیست بارتولن

توسط دکتر شهناز امینی تعداد بازدید:78
غدد بارتولن به دو غده کوچک که دارای مجرا هایی می باشند که دهانه این مجرا ها به مهبل باز می شوند.این غدد تولید مایعی می کنند که در هنگام مقاربت دستگاه تناسلی را لیز و لغزنده می سازند تا مقاربت راحت تر انجام شوند غدد بارتولن در مکان ساعت ۷ و ۵ واژن قرار می گیرند ، این به این معناست که اگر دهانه ی واژن را مانند یک ساعت فرض کنید خواهید دید که در قسمت ساعت ۷ و ساعت ۵ غدد بارتولن ایجاد شده اند .
غدد بارتولن بسیار حساس هستند و ممکن است که در اثر برخی موارد دچار بیماری شوند

کیست بارتولن چیست؟
مسدود شدن دهانه غدد بارتولن به دلایل عمدی یا سهوی باعث تجمع ترشحات درون آن خواهد شد و در نهایت فرد با کیست بارتولن همراه خواهد بود .درد و التهاب از اولین و شایع ترن علائم این بیماری است ، معمولا تورم یک طرفه است . کیست ساده  فاقد نشانه است ولی اگر عفونی و آبسه شود  موجب ناراحتی برای بیمار می شود.

علائم بروز کیست بارتولن:
علائم آن بسته به اندازه کیست می باشد و شامل درد هنگام  مقاربت و درد در هنگام راه رفتن است و در صورت تشکیل آبسه  علائم بصورت درد و گاهی تب، حساسیت در لمس،  قرمزی و تورم در ناحیه می باشد.

درمان کیست بارتولن :
بسته به اندازه ی کیست بارتولن ، می توان درمان انتظاری را پیش گرفت. در مواردی که کیست بارتولن کوچک است ، می توان با تجویز آنتی بیوتیک ، از عفونی شدن آن جلوگیری کرد. گاهی کیست بارتولن به قدری بزرگ می شود که مجبور به تخلیه آن می شویم.  اگر کیست یا آبسه با داروهای داده شده فروکش نکرد نیاز به انجام عمل جراحی  و تخلیه عفونت می باشد. و اگر بالای ۴۰ سال داشته باشید در آوردن کامل کیست ضروری است.
ممکن است گرمای موضعی آبگرم یا کیف آبگرم و نشستن در لگن آبگرم به خالی شدن کیست کمک کند باعث فروکش کردن کیست شده در نتیجه درد هنگام نزدیکی  کاهش می یابد.

مراقبت  لازم پس از عمل جراحی

– سعی کنید محل جراحی را تمیز نگه دارید و اصول بهداشتی را رعایت کنید.
– در صورت دستور پزشک  از بتادین رقیق شده  در آب  جهت  شستشوی ناحیه تناسلی خود استفاده نمایید.
– ناحیه تناسلی خود را خوب خشک نمایید.
– از دوش آب گرم استفاده نمایید.
– در صورت تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک دارو را سر ساعت و بطور کامل  مصرف نمایید.
– در صورت داشتن درن  در  ناحیه عمل حین خارج شدن ترشحات،  پد استفاده شده را،  زود به  زود عوض کنید.
– در زمان تعیین شده جهت کشیدن  بخیه  و اگر درن دارید جهت خارج کردن درن به پزشک مربوطه  مراجعه نمایید.
– بهتر است روابط جنسی خود را تا دو هفته بعد از عمل به تعویق اندازید.
– از مصرف سیگار و مشروبات الکلی خودداری نمایید.

اقدامات لازم جهت مراقبت و پیشگیری از کیست  بارتولن:

بهداشت فردی را رعایت کنید از لباس زیر نخی استفاده نمایید و ناحیه تناسلی خود را خوب خشک کنید.

بیماریهای غده بارتولن چیست  ؟
•  عفونت غده بارتولن (بارتولنیت)
•  آبسه بارتولن
•  کیست بارتولن

چه کسانی در معرض بیماریهای غده بارتولن هستند ؟
معمولا مشکلات بارتولن ، پس از شروع فعالیت جنسی و ورود انواع میکروبها به داخل دستگاه تناسلی ایجاد می شود. اما بندرت در افراد  مجرد، هم کیست و هم آبسه بارتولن ایجاد می شود .
بنابراین افرادی که فعالیت جنسی دارند ، بیشتر در معرض بیماریهای بارتولن قرار دارند. هرچه بهداشت جنسی کمتر باشد و روابط متعدد باشد ، غده بارتولن بیشتر در خطر است. هم چنین در بارداری استعداد ابتلا به مشکلات بارتولن بیشتر می شود.

rating