ختنه کردن نوزاد پسر با روش های حلقه و جراحی

توسط دکتر شهناز امینی تعداد بازدید:140849

عمل ختنه

ختنه نوزاد پسر همواره  از دغدغه های والدین محترم بوده است سعی من باهمکاری همسر عزیزم دکتر علیرضا یوسفی متخصص جراحی عمومی این بوده که با استفاده از 32 سال تجربه ارزشمند در انجام این عمل بتوانیم چنان ارامش خاطری به والدین محترم بدهیم که شما بتوانید در دوران نوزادی فرزند خود این عمل رابا موفقیت به انجام برسانید .

تلاش ما بران بوده مجموعه مطالب زیر یکی از کاملترین و جامعترین مطالب در این خصوص باشد که در دسترس شما عزیزان قرار میگیرد.

تاریخچه :

سنت یا آیین این عمل از تاریخ ثبت‌ شده بشری قدیمی‌تر است و نگاره‌هایی از آن در غارهای دوران نوسنگی و آرامگاه‌های مصری یافته شده‌است. در مابین یهودیان جزو ارکان دین یهودیت می باشد .

این عمل سنتی است که در اسلام نیز به آن تأکید شده ،در کشورهای مسلمان بطور گسترده ای انجام می گیرد ، در کشورهای اروپائی نسبتا کم می‌باشد ولی در ایالات متحده و کانادا بر خلاف اروپا تا حدی با استقبال رو برو شده است.پیروان حضرت موسی در روز هشتم تولد و مسلمانان تا قبل از بلوغ کودکانشان انرا انجام می دهند.

رویکرد و نظر عمومی در مورد آیین آن در اروپا و امریکا متفاوت است ،دراروپا این بحث محدود به اقلیت های یهودی و مسلمان و غیره است
امروزه در آمریکای شمالی نیاز به آن مورد بحث است و برخی پژوهشها نشانگر فوایدی مانندکاهش عفونت‌های ادراری دوره نوزادی می‌باشند؛ در حالی که برخی پژوهشگران برپیامدهایی مانند کاهش حساسیت نرینگی به تحریکات جنسی و آثار سوء روانشناختی آن تاکید دارند ولیکن تا‌کنون هیچ مدرک مستدلی مبنی بر اینکه ختنه باعث تاثیر سو‌ء بر عملکرد جنسی مردان می‌شود منتشر نشده و نیاز به تحقیق بیشتر می باشد .
.در آخرین بررسی که در سال ۲۰۱۲ توسط آکادمی پزشکان کودکان آمریکا منتشرشد، فوائد این جراحی کوچک بیشتر از زیان های آن تشخیص داده شده، در عین حال این آکادمی انتخاب نهایی را بر عهده پدر و مادر گذاشتند.

انجمن اطفال آمریکا تاکید کرده است که فواید این عمل آنقدر مشخص و صد درصد نیست که بتوان این عمل را به عنوان یک جراحی روتین برای همگان قرار داد ولی انجام آن را نفی نکرده و انرا نسبتا سودمند می دانند

بهترین روش ختنه ،کدام روش بهتر است ؟

1-ختنه با حلقه

روش برتر و توصیه شده در دوره نوزادی و تا سن 6 ماهگی روش Plastibell (حلقه پلاستیکی) می باشد.

بهترین زمان این عمل برای نوزاد پسر:  پس از 24 ساعت اول بعد از تولد زمان ختنه کردن نوزاد فرا می رسد ، علت این فاصله زمانی هم حصول اطمینان از سلامت نوزاد است. این 24 ساعت، این امکان را فراهم می کند که نقایص و بیماری‌هایی که در آنها نباید این عمل انجام شود، شناسایی شوند ،مانند بیماری‌های اختلالات خونریزی دهنده مانند هموفیلی که نباید در آن انجام شود ،در دوره نوزادی در ماه نخست تولد بهترین زمان عمل از نظر اسلام نیز می باشد این زمان مناسب توصیه اکادمی علمی جراحان کودکان امریکا می باشد. در ماه اول تولد پوست آلت نوزاد نازک است و غالبا زخم خیلی سریعتر بهبود می یابد بعلاوه درد و ناارامی نوزاد نیز بسیار مختصر است .

در روش همراه با حلقه (رینگ ) در مجموع عارضه خاصی دیده نمی شود و بطور فراگیر انجام می گیرد و روش متداول است،در صورت انجام عمل با رینگ توسط فرد مجرب نتیجه نهایی از نظر زیبایی به مراتب بهتر است،حلقه پلاستیکی را روی نوک آلت قرار می‌دهند و با نخ گره می‌زنند و 5 تا 7 روز آن را به همین حال نگاه می‌دارند. حلقه پس از یک هفته تا 10 روز می‌افتد. بعد از عمل، کودک می‌تواند پوشک شود البته یک سایز بزرگتر مناسب تر است او را می توانید در اغوش بگیرد و از تحت فشار بودن محل عمل نگران نباشید. حتی می توان کودک را بعد از ادرار کردن زیر آب گرفت، چون پانسمانی وجود ندارد.از این روش تا قبل از 3ماهگی استفاده می شود. در صورتی که عمل در یکی دو ماه اول صورت نگیرد، پزشک بعد از سه ماهگی با روش جراحی عمل را انجام می‌دهد که در این سن عمل مشگل تر و با عوارض خونریزی بیشتر همراه است ، چنانجه سن کودک از 1-2 سال بیشتر گردد معمولا تحت بی هوشی عمومی عمل ختنه صورت می گیرد
این عمل در مردان بزرگسال تحت بی هوشی عمومی قابل انجام می باشد که غالبا در تازه مسلمان شده ها انجام می گیرد.

توصیه اکادمی علمی جراحان کودکان امریکا  در این عمل (به هر روش که انجام شود) نیازی به مصرف آنتی بیوتیک به عنوان پیشگیری از عفونت وجود ندارد مگر اینکه در طی روزهای پس از عمل عفونت در موضع ایجاد شود که به عنوان درمان باید استفاده نمود.

نکته مهم در انجام آن این است که به هر طریقی که عمل انجام شود تجربه پزشک در نتیجه نهایی بسیار مهم است.بر خلاف تصور عمومی این یک عمل جراحی پیش پا افتاده نیست و هرچند غالبا بدون درد سر انجام میشود لیکن میتواند عوارض جدی داشته باشد لذا باز هم تاکید میشود که در مورد مجرب بودن جراح اطمینان حاصل گردد.

2- ختنه نوزاد پسر به روش جراحی
روش دوم انجام عمل به روش جراحی می باشد امروزه به علت عوارض بیشتر ومشگلات عمل و خونریزی این روش کمتر انجام می گیرد.
معمولاًهر کدام از این دو روش عوارض خاص خود را دارد اما عوارض آن نسبت به سن و سال متفاوت است و جراحی که این عمل را انجام می‌دهد باید از تجربه و تبحر خاصی برخوردار باشد.

3-ختنه با لیزر

عمل با لیزر امکانپذیر است ولی بعلت هزینه بالا و عدم مزایای عمل با لیزر هنوز عمل لیزری مورد استقبال قرار نگرفته است .

معایب عمل  با لیزر و عوارض آن با لیزر هنوز گزارش دقیق نشده است .

عوارض ختنه :

عوارض زودرس با حلقه:

شامل خونریزی که در 5% موارد دیده می شود ، عفونت ندرتا ، احتباس ادراری ندرتا ، هماتوم و  ایسکمی هر دو نادر  می‌باشد .

عفونت : موجب سرخی و درد و ترشحات از محل عمل می شود که با انتی بیوتیک و شستشو با نرمال سالین درمان می شود.

عوارض دیر رسختنه با حلقه:

تنگی مه آ (مجرای خروجی ادراد ) به اسانی قابل درمان است، برش نامناسب پره پوس.

علایم عفونت:

۱) افزایش قرمزی و تورم که البته این علامت در زمان جدا شدن حلقه هم دیده می شود که طبیعی است.

۲) ترشحات بد بو (نادر )

۳) تب 38

درچه مواردی نباید نوزاد را عمل کرد :

اگر تنه آلت نوزاد در سطح پوست عانه قرار گرفته و درحقیقت آلت نوزاد در چربی عانه فرو رفته باشد.

اگر آلت نوزاد بسیار کوچک باشد، یعنی کمتر از 2.5 سانتیمتر طول داشته باشد (آلت نوزاد سالم بین 2.8 تا 4 سانتیمتر می‌باشد

اگر پیشابراه به جای نوک آلت در زیر سر یا تنه آلت قرار گرفته باشد و پوست کامل تشکیل نشده باشد (مردم به این حالت می‌گویند که نوزاد ختنه شده به دنیا آمده است) این وضع یک نوع نابهنجاری است و نوزاد به جای ادرار کردن به جلو به زیر ادرار می‌کند.

عکس ختنه با حلقه: برای رویت عکس ها : لطفا اینجا کلیک کنید و عکس ها را ببینید .

هزینه عمل :

مقوله هزینه همواره از دغدغه های والدین محترم می باشد در کنار هزینه همواره کیفیت و کارمناسب  بایستی در مد نظر باشد چرا که در هر جراحی غالبا نتیجه عمل در نهایت موجب رضایتمندی می باشد لذا ما معتقدیم در کنار جراحی خوب بایستی هزینه معقولی نیز باشد تا موجب خوشنودی کامل والدین گردد، هزینه نبایستی موجب گردد از پزشک متبحر محروم گردید بخصوص این عمل که حساسیت خاصی دارد، به هر تقدیر ما همواره توان مالی بیمار را در نظر می گیریم تا والدین حس خوبی از این رابطه داشته باشند.