به وب سایت دکتر شهناز امینی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان خوش آمدید.

 
  
نوبت دهی اینترنتی پرسش از دکتر

ممنوعیتهای غذایی در بارداری

توسط دکتر شهناز امینی تعداد بازدید: 12732 تگ ها:



ممنوعیت های غذایی در بارداری :

بخش اول
زنان باردار میتوانند از خوردن خیلی از غذاها لذت ببرند امابرخی از غذا ها باید در این دوران با احتیاط مصرف شود یا از خوردن آنها پرهیز شود.

جگر و سایر امعائ و احشائ گوسفند و گاو :



اگرچه جگر و مواد تهیه شده از احشائ حیوانات ، دارای آهن وفولات هستند این مواد همچنین حاوی غلظت زیادی از ویتامین A هستند. هر 100 گرم ازاین مواد حاوی 13 هزار تا 40 هزار واحد بین المللی ویتامین A است که بیش از 15 برابرنیاز زن باردار است. مصرف مقدار زیاد ویتامین A برای جنین در حال رشد در 3 ماه ی اولبارداری مضر است.
در نتیجه همه ی زنان باردار و زنانی که در حال برنامه ریزیبرای بارداری هستند باید از مصرف این غذا ها یا غذا هایی که حاوی مقادیر زیادیویتامین A هستند مثل جگر ، روغن هایی که از کبد حیوانات تهیه می شود و سایر امعا ئ و احشائ حیواناتپرهیز کنند. البته لازم نیست که از خوردن سایر غذا ها که دارای ویتامین A است خودداری کرد مثل شیر، پنیر ، ماهی چرب ، تخم مرغ و غذا هایی با بتا کاروتن مثل هویج ، میوه های قرمز ونارنجی و سبزیجات برگ سبز. 

مغز حیوانات :
از همه انواع مغز های حیوانات در دوران بارداری باید پرهیزشود چرا که این مواد ممکن است حاوی باکتری های مضری چون لیستریا باشد که عامل ابتلا به بیماری لیستریوز است. اگرچه لیستریوز تنها دارای علامتی شبیه بهآنفولانزا در مادر میشود ، این بیماری می تواند به شدت جنین در حال رشد را تحت تاثیر قرار داده و سبب سقط ، مرده زایی ، یا بیماری های شدید در نوزاد متولد شده شود.

 

ممنوعیت های غذایی در بارداری :
بخش دوم


تخم مرغ خام یا عسلی :
تخم مرغ کاملا نپخته ( عسلی ) یا خام یا غذا هایی که حاویتخم مرغ نپخته هستند مثل سس مایونز خانگی و بستنی های غیر پاستوریزه نباید دردوران بارداری مصرف شود چرا که ممکن است حاوی باکتری سامونلا باشد که می تواند سبب مسمومیت غذایی شود .

غذا های نپخته یا سرد :
بسیار مهم است که مطمئن شوید غذا ها کاملا پخته اند و سپسمصرف شوند ، غذا های سرد باید مجددا گرم شوند طوری که بخار از آنها خارج شود.

گوشت و مرغ خام :
توکسوپلاسموزیس بیماری نادری است که توسط نوعی انگل که درگوشت خام وجود دارد ایجاد می شود. این می تواند برای جنین مضر باشد و در بسیاری مواقع سبب نا بینایی و مشکلات ذهنی عقب افتادگی در جنین شود. بنابر این زنان باردار باید از خوردن گوشت خام و نپخته پرهیز کنند .

ممنوعیت های غذایی در بارداری :


بخش سوم

بادام زمینی :
اگر در یک خانواده اعم از مادر ، پدر ، خواهر یا برادرسابقه حساسیت به بادام زمینی دارند یا تاریخچه تب یونجه ، آسم، اگزما یا سایرآلرژی ها را دارند ، برای کاهش خطر استعداد کودک در حال رشد به حساسیت به بادامزمینی بهتر است مادر از مصرف بادام زمینی و محصولات حاوی بادام زمینی در دوران بارداری و شیر دهی پرهیز کند.

شیر غیر پاستوریزه :
مادر باردار باید از خوردن همه ی شیر های غیر پاستوریزه اعماز شیر گاو ، بز وشیر شتر خودداری کند شیر بز هم می تواند عاملی برای افزایش خطرتوکسوپلاسموز باشد.

الکل :
احتیاجی به ذکر این مورد نیست که مادر باردار باید به طورکامل از مصرف الکل در دوران بارداری بپرهیزد مخصوصا در اوایل بارداری .

کافئین :
اگرچه لازم نیست به طور کلی از مواد غذایی حاوی کافئینخودداری کرد اما به زنان باردار توصیه می شود مصرف کافئین در انها بیشتر از 300میلی گرم در روز نباشد و مصرف کافئین به میزان زیاد در روز سبب کاهش وزن نوزاد وگاهی سقط جنین می شود.


بازگشت



نام
ایمیل
نظر
 

سیستم پرسش و پاسخ

برای ثبت و پیگیری سوالات خود میتوانید به لینک های زیر مراجعه فرمایید.

پیگیری سوال شما  ثبت سوال جدید مشاهده سوالات شایع
  
 

دکتر شهناز امینی

دکتر شهناز امینی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان در سال 1372 در رشته جراحی زنان و زایمان از دانشگاه علوم پزشکی تهران با درجه عالی فارغ التحصیل گردید.

بیوگرافی کامل »
  
 
شنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
یکشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
دوشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
سه شنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
چهارشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
نوبت دهی اینترنتی