زگیل تناسلی

زگیل تناسلی که به آن کوندیلوما آکومیناتا نیز می گویند توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود.
این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست منتشر میشود. بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که 30 نوع آن می تواند ناحیه تناسلی را آلوده کند.

زگیل تناسلی از شایعترین بیماریهای جنسی می باشد. زگیل با ضایعات کوچک حدود ۲ میلیمتر شروع شده و با رشد بیشتر به صورت توده بزرگ دیده می شود. در خانمها زگیل میتواند در داخل و خارج مسیر تناسلی مانند واژن - دهانه رحم - رحم و اطراف مقعد دیده شود.

علت ایجاد آن نوعی ویروس بنام HPV می باشد که می تواند حدود ۵۰ درصد از زنان و مردانی را که از نظر جنسی فعال هستند را آلوده کند. دو نوع از ویروسHPV وجود دارد :انواع کم خطر و انواع پرخطر.

انواع پرخطر می تواند ایجاد سرطان واژن - دهانه رحم - رحم - ناحیه مقعد- آلت تناسلی مرد یا گلو کند.آنها ربطی به انواعی که تولید زگیل تناسلی می کند ندارد. در بررسی ویروسی تیپ ۱۶ - ۱۸ - ۳۱ و ۴۵ انواع پرخطر می باشد.

انواع کم خطر ایجاد زگیل تناسلی می کنند که تیپ ۶ و ۸ می باشد.تعداد زیادی از افراد حامل انواع کم خطر می باشند اما از آن اطلاعی ندارند چون علامتی ندارد و به این علت خطر انتقال زیاد است .بهترین روش چکاپ به منظور یافتن آن می باشد.

شایعترین روش انتقال زگیل تناسلی تماس جنسی با یک فرد حامل ویروس است.مسیر دیگر انتقال از طریق کانال زایمانی آلوده به نوزاد است که دچار زگیل دهانی می شود.

عواملی که باعث افزایش خطر سرایت زگیل تناسلی میشود:اولین تماس جنسی در سنین کم - داشتن چند شریک جنسی - داشتن بیماریهای جنسی دیگر در گذشته - عدم آگاهی از سابقه جنسی شریک جنسی - استرس شدید -کشیدن سیگار - مصرف الکل و تماس جنسی بدون محافظت مانند کاندوم.و همچنین در شرایط ضعف ایمنی.

گاهی زگیل تناسلی در دختر باکره نیز دیده می شود که ناشی از الودگی در اپیلاسیون و یا شیو کردن می باشد.

علائم عفونت ویروس HPV در زنان غیر اختصاصی بوده و می تواند شامل درد ناحیه تناسلی، خارش یا ترشحات بد بوی واژینال باشد.

تشخیص زگیل تناسلی :

با مشاهده زگیل ها یا لمس ضایعات تناسلی بدون درد می باشد در ذیل این قسمت شکل زگیل تناسلی ( زگیل تناسلی زنان عکس ) را

ملاحظه می فرمایید.

. برای تشخیص ضایعات پنهان می توان از پارچه آغشته به اسید استیک 3% تا 5% استفاده کرد که در صورت وجود ضایعات ظاهر آن به رنگ سفید در می آید اما چون این تست غیر اختصاصی است به عنوان یک روش غربالگری متداول استفاده نمی شود.

میزان عفونت در مردانی که شریک جنسی (زن) آن ها مبتلا به ویروس HPV می باشد بین 50% تا 77% است ولی میزان ابتلا در زنانی که شریک جنسی (مرد) آن ها مبتلا به عفونت ویروس HPV می باشد این میزان بالا تر است.

برای تشخیص زگیل تناسلی بیوپسی و نمونه برداری از زگیل تناسلی بصورت معمول توصیه نمی شود اما در مواردی که زگیل ها ظاهر غیر معمولی داشته، تغییر رنگ داده، سفت شده، به بافت زیر چسبندگی پیدا کرده، یا این که زخم شده باشد حتما بایستی نمونه برداری شود.

در ضمن در زگیل هایی که بعد از درمان پایدار مانده یا بدتر می شوند و همچنین در بیماران با نقص ایمنی حتما بایستی نمونه برداری شوند.

درمان:

بیماران مبتلا به زگیل تناسلی بایستی بدانند که در افرادی که فعالیت جنسی و مقاریت دارند ویروس HPV و عود آن شایع است و دوره نهفته آن می تواند طولانی و متغییر باشد و مدت عفونت و روش های پیشگیری کاملا مشخص نمی باشد.

انواع درمان زگیل تناسلی به عوامل مختلف زیر وابسته است:

-سایز زگیل

-تعداد زگیل ها

-محل زگیل

-ترجیح بیمار و پزشک

درمان به دو شکل کلی انجام می شود:

درمان هایی که توسط خود بیمار انجام می شود که شامل استفاده از محلول یا ژل podofilox 0.5%، کرم imiquimod 5%، یا پماد sinecatechins 15% می باشد. البته به دلیل عوارض هر کدام و طولانی بودن مدت درمان کمتر توصیه می شود.

درمان هایی که توسط پزشک متخصص انجام می شود که شامل استفاده از نیتروژت مایع، کوتر زگیل تناسلی ، لیزر، رزین پودوفیلین 10% تا 25%، تری کلرو استیک اسید (TCA) یا بیکلرو استیک اسید (BCA) 80% تا 90% یا برداشت به روش جراحی می باشد.

بهترین درمان زگیل تناسلی استفاده از  لیزر می باشد ولی درمان قطعی زگیل تناسلیمتاسفانه وجود ندارد .

زنان مبتلا به زگیل تناسلی یا سابقه ای از تماس جنسی با فرد مبتلا بایستی هر چه سریعتر توسط پزشک متخصص معاینه و ارزیابی شوند.

در صورتی که ضایعات بزرگ و وسیعی در اطراف سوراخ ادراری باشند این نگرانی را ایجاد می کند که احتمال درگیری مجرای ادراری و مثانه وجود داشته باشد.
 لذا در این موارد توصیه می شود تا سیستو یورتروسکوپی ( مشاهده مجرای ادراری و مثانه با دستگاه) شوند تا در صورت ابتلا مجرای ادراری یا مثانه درمان شوند.

هزینه درمان زگیل تناسلی نسبتا بالاست ولی بسیار لازمست و به قیمت و هزینه ان بخصوص در پیشگیری زگیل تناسلی  توجه نبایستی

داشته باشید.

واکسن HPV:

گارداسیل (Gardasil) یک واکسن 4 ظرفیتی بر علیه چهار نوع ویروس HPV 6، 11، 16، و 18توسط FDA برای پیشگیری از مواردی که با ویروس HPV همراه می شود مثل سرطان گردن مثانه، سرطان ناحیه مقعد و بروز زگیل های تناسلی در مردان و زنان تائید شده است.

سرواریکس Cervarix یک واکسن دو ظرفیتی بر علیه نوع 16 و 18 ویروس HPV برای پیشگیری از سرطان گردن رحم در زنان توصیه شده است.

بیشترین تاثیر واکسن ها زمانی ظاهر می شود که قبل از تماس جنسی تزریق شود. مصونیت ایجاد شده برای واکسن ها برای بیش از 5 سال باقی می ماند.

نكات مهم در مورد تزريق واكسن hpv :

١- بهترين زمان واكسيناسيون بين سن ٩ تا ١٢ سالگی میباشدوتزریق واکسن در این سنین بالاترین سطح ایمنی را ایجاد میکند.

۲-تزریق واکسن تا سن ۲۶ سالگی برای کسانیکه فرصت دریافت واکسن را نداشته اند توصیه میگردد.

۳-تزریق واکسن نانووالان در گروه سنی ۲۷تا ۴۵ سال که سابقه تزریق واکسن hpv  نداشته اند با توجه به نظر متخصص زنان و با توجه به سوابق بیمار توصیه میشود.

۴-تمام پزشکان باید قویا تجویز واکسن hpv را در گروه سنی ۱۳ تا ۲۶ سال توصیه کنند.

نکات کلیدی در مورد واکسن hpv :

۱-اگر فردی دوز کامل واکسن ۴ گانه ( کوادری والان) دریافت نموده نیازی به تجویز واکسن نه گانه ( نانو والان) ندارد.

۲-در دوران بارداری واکسن تجویز نمیشود ولی نیاز به تست بارداری قبل از تجویز واکسن نمیباشد.

۳- دختربچه هایی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند بایستی واکسن در سن پایین از ۹ سالگی شروع شود.

سوالات رایج زگیل تناسلی :

آیا پس ازهر نوع روش درمانی احتمال عود وجود  دارد؟

بلی با هر روشی که درمان شود باز هم احتمال عود کمی وجود دارد.

آیا استفاده ازکاندوم مفید است وفرد را از ابتلای به زگیل تناسلی مصون می دارد؟

میزان سرایت را تنها در ان محدوده  کاهش می دهد ولی چون انتقال از طریق تمام مناطق الوده  پوست است لذا احتمال انتقال از سایرالودگی

پوستی هنوز وجود دارد.

اگر یکی طرفین زن یا شوهر مبتلابه زگیل تناسلی باشند ، احتمال ابتلا  دیگری به چه میزان است ؟

اگریکی ازطرفین که با هم رابطه جنسی دارند ، مبتلا به زگیل تناسلی باشد احتمال آلودگی دیگری تقریبا قطعی می باشد ، اما گاهی بدون علامت می باشند.
آ

کدام یک از زوجین مبتلا دیگری راآلوده نموده است ؟

انرژی خود رامعطوف درمان کنید و به دنبال حاشیه ها نباشید و پزشک تنها می تواند در گیر درمان شما باشد نه قاضی شما ولی بطور کلی در هر

اجتماعی هر کسی که پارتنر های (شریک جنسی) متعدد داشته باشد در معرض خطر می باشد و این شاید تاوان هوسبازی ها باشد.