خونریزی های غیرطبیعی رحمی

خونریزی رحم

«خونریزی غیرطبیعی رحم بیشترین دلیل مراجعه اغلب خانم‌ها به پزشکان زنان و زایمان است به نحوی که فرد بدون هیچ علامتی دچار این بیماری می‌شود.»

خون‌ریزی غیرطبیعی می‌تواند طیف وسیعی از علل و بیماری‌ها را شامل شود که بسته به سن و زمان وقوع آن، متفاوت هستند.

معمولا پزشک معالج در اولین برخورد با این بیماران ضمن در نظر گرفتن سن بیمار و زمان ایجاد علامت طی دوره ماهانه، تشخیص‌های افتراقی متفاوتی را در نظر می‌گیرد و پس از معاینه و استفاده از وسایل کمک تشخیصی مانند سونوگرافی و پاپ‌اسمیر، به تشخیص قطعی می‌رسد.

افرادی که با این مشکل دست به گریبان هستند، به چنددسته تقسیم‌ می‌شوند:

- سنین قبل از بلوغ
- دوران بلوغ
- سنین تولیدمثل و سنین قبل از یائسگی و سنین بعد از یائسگی.

دلایل خون‌ریزی در این گروه‌های سنی می‌تواند مشترک یا متفاوت باشد. بعضی از بیماری‌ها، مختص یک گروه سنی خاص است و بعضی بیماری‌ها در همه گروه‌های سنی مشترک است.

علل خون‌ریزی غیرطبیعی رحم را به دو دسته از جمله:

خون‌ریزی با علل عضوی (رحم و دستگاه تناسلی): که در نتیجهٔ بیماری مستقیم رحم و دستگاه تناسلی رخ می‌دهد.
خون‌ریزی با علل غیرعضوی رحم : که ناشی از عدم تعادل هورمونی یا بیماری‌های خونی است.

فیبروم‌های رحمی نیز از دیگر بیماری‌های زنان است غده‌های خوش‌خیم هستند که معمولا برای خانم‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

تنها در مواردی که این غده خیلی بزرگ و دردناک شده باشد پزشک مجبور به جراحی می‌شود. به همچنین درمواردی که فیبروم منجربه عدم بارداری شود نیز نیاز به جراحی وجود خواهد داشت.

فیبروم‌ها اغلب ریزو ناشناخته هستند به نحوی که با افزایش سن رشد می‌یابند البته دلیل این بیماری مشخص نیست ولی زمینه ‍ژنتیکی نیز در آن نقش دارد.

از آنجایی که این بیماری ناشناخته است امکان رشد فیبروم در زمان بارداری و داروهای هورمونی در بزرگ شدن این غده تاثیر گذار است در مواردی که فیبروم در سنین حاملگی بزرگ شود با جراحی این غده را خارج می‌کنند و در سنین بالا‌تر امکان اینکه کل رحم برداشته شود زیاد است.

علائم بالینی این بیماری :

خونریزی‌های حجیم و طولانی و کاهش فواصل بین قاعدگی‌ها، احساس فشار روی مثانه، درد و فشار لگنی، مقاربت دردناک یا خونریزی پس از مقاربت از دیگر علائم شایع این بیماری است.

در ضمن از عوارض این بیماری کم‌خونی همراه با ضعف و خستگی و رنگ‌پریدگی است.