به وب سایت دکتر شهناز امینی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان خوش آمدید.

 
  
نوبت دهی اینترنتی پرسش از دکتر

پره ناتولوژی (Prenatology) (ارزیابی جنین در دوران بارداری)

توسط دکتر شهناز امینی تعداد بازدید: 9908 تگ ها:
امروزه با بکارگیری فن آوری پیشرفته، تشخیص و درمان بسیاری از مشکلات جنین قبل از تولد، هموار گردیده است. با استفاده از تکنیک های تشخیصی میتوان بسیاری از مشکلاتی که بعد از تولد نمایان می شود را در دوران بارداری شناسایی و به موقع جهت رفع و درمان آن اقدام کرد در موارد نادر نیز اگر جنین مبتلا به ناهنجاری های غیر قابل درمان باشد می توان به موقع اقدام به سقط آن نمود.

سونوگرافی های جنین در مقاطع مختلف بارداری اطلاعات باارزش ویژه هر مقطع را در اختیار پزشک قرار می دهد.

در سه ماهه اول بین هفته های 12 تا 14 بارداری می توان تصویر کلی جنین، حرکات آن، ضربانا ت قلب و گاهاً حتی ناهنجاری های احتمالی جنین را مشاهده نمود. همچنین با استفاده از سونوگرافی و اندازه گیری مایع در پشت گردن جنین می توان جنین هایی که خطر داشتن سندرم منگولیسم را دارند نیز در این ترای مستر شناسایی کرد.


در سه ماهه دوم بین هفته های 18 تا 22 بارداری می توان بسیاری از اجزای بدن جنین مثل بافت مغز، حفره های قلبی، اجزای داخل شکم، اندام ها، جفت و میزان مایع دور جنین (آمنیوتیک) را مورد بررسی قرار داد و بسیاری از نا هنجاری های احتمالی را کشف کرد.

در سه ماهه سوم با اندازه گیری سر، شکم و استخوان ران، وزن جنین تخمین زده می شود.

میزان مایع اطراف جنین و میزان خون بندناف نیز می تواند نشانگر سلامتی یا عدم سلامتی جنین باشد.

روش تشخیصی دیگر در سه ماهه سوم، بیوفیزیکال پروفایل است که بررسی دقیق تری در جنین می باشد.

در این روش با سونوگرافی حرکات جنین مورد مطالعه قرار گرفته و میزان مایع دور جنین اندازه گیری می شود، سپس منحنی ضربان قلب جنین با استفاده از دستگاه CGT ثبت می شود و در انتها بر اساس معاینات انجام شده به جنین یک نمره از 1 تا 10 داده می شود که حداکثر آن 10 خواهد بود.

هنگامی که سن مادران در موقع باردار شدن بیش از 35 سال باشد یا سابقه تولد فرزندی با ناهنجاری های کروموزومی در خانواده وجود داشته باشد خطر ابتلای جنین به ناهنجاری های کروموزومی افزایش می یابد.
با انجام آمینوسنتز که گرفتن مقداری از مایع دور جنین توسط یک سوزن بسیار نازک از راه شکم است، میتوان سلول های جنین را کشت داده و کروموزوم های آن را بررسی کرد.

زمان انجام  آمینوسنتزدر حدود هفته 15 بارداری می باشد.
CVS گرفتن مقداری نمونه از جفت و کوردوسنتز گرفتن مقداری خون از بندناف می باشد و این دو روش از روش های دیگر نمونه گیری است که به بررسی وجود بیماری های مختلف در جنین می پردازد.


بازگشت



نام
ایمیل
نظر
 

سیستم پرسش و پاسخ

برای ثبت و پیگیری سوالات خود میتوانید به لینک های زیر مراجعه فرمایید.

پیگیری سوال شما  ثبت سوال جدید مشاهده سوالات شایع
  
 

دکتر شهناز امینی

دکتر شهناز امینی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان در سال 1372 در رشته جراحی زنان و زایمان از دانشگاه علوم پزشکی تهران با درجه عالی فارغ التحصیل گردید.

بیوگرافی کامل »
  
 
شنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
یکشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
دوشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
سه شنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
چهارشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
نوبت دهی اینترنتی