به وب سایت دکتر شهناز امینی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان خوش آمدید.

 
  
نوبت دهی اینترنتی پرسش از دکتر

تست پاپ اسمیر چیست؟

توسط دکتر شهناز امینی تعداد بازدید: 30272 تگ ها:
 پاپ اسمیر

 

تست پاپ اسمیر برای بررسی تغییرات دردهانه رحم انجام می شود. زنان  بطور منظم این تست را لازمست  انجام دهند تا بتوان تغییرات غیر طبیعی ،که پیش سرطانی هستند را زودترشناخت و درمان کرد.

تغییرات پیش سرطانی را دیسپلازی می نامندکه می تواند خفیف،متوسط و یا شدید باشد که این سه تقسیم بندی نشانگر شدت تغییرات پیش سرطانی باشد.

 

سرطان دهانه رحم دومین سرطان بدخیم شایع در زنان است که منجر به مرگ و میر میشود. تغییرات پیش سرطانی و مراحل اولیه سرطان دهانه رحم علامت مشخصی ندارند و تنها در مراحل پیشرفته با درد شدید همراهند.

زنان در صورت داشتن علائم زیر باید به پزشک مراجه کنند:

1- تکرر ادرار
2- درد در ناحیه لگن که وابسته به سیکل عادت ماهیانه نباشد
3- خونریزی در فاصله بین دو قاعدگی
4- درد در هنگام ادرار کردن
5- خونریزی بعد از نزدیکی
6- وجود ترشحات زیاد و غیر طبیعی که ممکن است رقیق یا غلیظ بوده و با بوی تعفن همراه است
7- خونریزی پس از یائسگی

Pap smear  تست پاپ اسمیر 

در دهه 1920 میلادی یک پزشک برجسته یونانی به نام گئورگیوس پاپا نیکولائو به این کشف بزرگ رسیدو به یاد او نامگذاری شد که با این تست می توان تغییرات پیش سرطانی و سرطانی سلول های پوششی دهانه رحم را تشخیص داد.

 این تست از همان زمان به تست پاپ اسمیر معروف شده است و هم اکنون در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. در پی این کشف میزان مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم (سرویکس )در زنان به میزان چشمگیری (بیش از 70%) کاهش یافته است.
درحال حاضر سالیانه 3-2 میلیون مورد از این نوع سرطان  از سراسر نیا گزارش می شود که 50% این سرطان ها در زنانی رخ میدهد که هیچ گاه در طول عمر خود تست پاپ اسمیر انجام نداده اند، 20-10% این موارد نیز در زنانی مشاهده شده است که در پنج سال آخر منتهی به بروز سرطان تست پاپ اسمیر انجام نداده اند و 25% موارد هم در زنانی دیده شده که تستی با نتیجه غیر طبیعی داشته اند اما پیگیری مناسبی در مورد آنها انجام نشده است .
پاپ اسمیر چگونه انجام میشود:

در این تست سلولهای دهانه رحم با استفاده از یک سواب یا برس مخصوص برداشته شده یا توسط ااسپکولوم دهانه دستگاه تناسلی را باز کرده و با اسپاچولا نمونه‌ها را از رحم و دهانه رحم برمی‌دارد و روی لام منتقل شده و پس از رنگ آمیزی زیر میکروسکوپ بررسی می شوند .

تکنیک جدید و نوین «تین پرپ» :

کارایی بیشتری دارد  و بسیار مورد اطمینان است در دهه ۹۰ معرفی شد. در این تکنیک تمام سلول‌های برداشت شده به یک محلول نگهدارنده و سپس بر روی یک اسلاید شیشه‌ای منتقل می‌شود. در پروسه انتقال سلول‌ها از محلول تهیه شده  به اسلاید شیشه‌ای در روش تین پرپ، مواد مزاحم و غیر تشخیصی مانند سلول‌های خون، سلول‌های التهابی و موکوس حذف می‌شوند و تنها سلول‌های گردن رحم منتقل می‌گردد. 

از طرفی سلول‌های گردن رحم به صورت تک لایه و نازک به اسلاید منتقل می‌شوند؛ بنابراین مزاحمت و هم‌پوشانی سلول‌های پوششی دیگر که در روش قدیمی وجود دارد و نیز احتمال پوشیده شدن سلول های غیر طبیعی منتفی می گردد ودقت و صحت تشخیصی تست پاپ اسمیر بسیار افزایش می‌یابد.

هنگام نقل و انتقال سلول‌های گردن رحم به محلول، می‌توان همزمان سلول‌های سرطانی و احتمال وجود HPV و عفونت‌های کلامیدیایی و سوزاک را بررسی کرد. نزدیک به اکثریت غالب تست‌های پاپ اسمیر در آمریکا و اروپا  به روش جدید و دقیق تین پرپ می باشد. این روش گران و پرهزینه‌تر از روش قدیمی سنتی است.

نمونه برداری پاپ اسمیر درد بسیار اندک دارد و کلا دردناک نیست و سریع سپری می شود. خونریزی بعد از پاپ اسمیر گاهی دیده می شود که مختصر است .

عوارض تست پاپ اسمیر 

تست پاپ اسمیر عوارض خاصی ندارد و با هزینه اندک قابل انجام است.

جواب آزمایش پاپ اسمیر:

نتیجه غیر طبیعی تست پاپ اسمیر لزوماً به معنی مشکل جدی و سرطان نیست در اکثر موارد تغییرات سلولی در اثر التهاب یا عفونت دهانه رحم یا واژن اتفاق می افتد و به راحتی قابل درمان هستند. در این موارد گزارش ازمایشگاه التهاب در تست پاپ اسمیر می باشد.

برای خانم های باکره احتمال ابتلا به ویروس دهانه رحم بسیار اندک و بدون حاشیه است ، خانم ها در زمان فعالیت جنسی از 20 سالگی ببعد آزمون پاپ اسمیر را انجام دهند.
3 سال بعد از اولین تماس جنسی تست پاپ اسمیر باید انجام شود و بعد از آن به صورت منظم سالی یک بار تا سنین 65 سال ادامه یابد و از سن 60 سالگی به بعد چنانچه نتایج تستهای پیشین منفی بود متوقف گردد.

 فاکتورهای مؤثر در سرطان دهانه رحم عبارتند از: 

شروع فعالیت جنسی از سنین پایین

 کاهش توانایی سیستم ایمنی 

ابتلا به ایدز

 استعمال دخانیات 

 عدم انجام تست پاپ اسمیر به صورت روتین. 

تا اواسط دهه 90 تنها از روش سنتی و مرسوم برای انجام تست پاپ اسمیر استفاده میشد.
در این روش سلولهای برداشته شده از مجاری واژن و دهانه رحم توسط وسایل نمونه برداری به یک اسلاید شیشه ای منتقل میگردید اما حدود 80% سلولها بر روی وسایل نمونه برداری باقی مانده و به ناچار دور ریخته میشد. از اواسط دهه 90 روش جدید تین پرپ معرفی گردید.
در این روش تمام سلولهای برداشته شده به یک محلول نگه دارنده و سپس بر روی یک اسلاید شیشه ای منتقل می شود.
در هنگام انتقال سلول های دهانه رحم به اسلاید شیشه ای اولاً مواد مزاحم غیر تشخیصی مثل خون، سلول های التهابی و موکوس حذف می شوند و ثانیاً این سلول ها به صورت تک لایه به اسلاید منتقل می شوند. این دو باعث می شوند نتیجه قدرت و حساسیت تست پاپ افزایش می یابد.

قبل از انجام تست پاپ اسمیر باید از 72 ساعت پیش از انجام آزمایش از دوش واژینال (شستشوی داخل واژن با آب یا مواد ضد عفونی کننده) پرهیز کنید، از نمونه گیری در زمان قاعدگی اجتناب کنید (بهترین زمان انجام تست بین روزهای 10 الی 14 پس از قاعدگی است)، از 48 ساعت پیش از انجام آزمایش از تماس جنسی خودداری کنید، از استعمال کرم و دارو و یا تامپون در واژن خودداری کنید.
در صورت تشخیص به موقع مراحل پیش سرطانی و یا مراحل اولیه سرطان دهانه رحم، می توان با درمان های معمولی نظیر فریز کردن، بیوپسی و...بیمار را درمان کرد.


بازگشت



نام
ایمیل
نظر
 

سیستم پرسش و پاسخ

برای ثبت و پیگیری سوالات خود میتوانید به لینک های زیر مراجعه فرمایید.

پیگیری سوال شما  ثبت سوال جدید مشاهده سوالات شایع
  
 

دکتر شهناز امینی

دکتر شهناز امینی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان در سال 1372 در رشته جراحی زنان و زایمان از دانشگاه علوم پزشکی تهران با درجه عالی فارغ التحصیل گردید.

بیوگرافی کامل »
  
 
شنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
یکشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
دوشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
سه شنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
چهارشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
نوبت دهی اینترنتی