به وب سایت دکتر شهناز امینی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان خوش آمدید.

 
  
نوبت دهی اینترنتی پرسش از دکتر

ویار حاملگی یا تهوع بارداری

توسط دکتر شهناز امینی تعداد بازدید: 5922 تگ ها:
hyperemesis_gravidarum

تهوع بارداری یا در اصطلاح عامه ویار یک شبه‌بیماری است که بسیاری از زنان در ماههای نخست و حتی تمام دوران بارداری دچار آن می‌شوند. 

ویار در لغت به معنای اشتیاق و میل شدید است و گاهی به ولع و خواست شدید زن باردار برای خوردن چیزی گفته می‌شود اما در دانش پزشکی به معنای تهوع صبحگاهی در زنان باردار گفته می‌شود.

زنی که دچار ویار می‌شود، از بوی بسیاری از غذاها(به ویژه غذاهای عادی)، افراد یا چیزها و حتی شوهرش بدش می‌آید. گاه نیز ممکن است به همان نسبت به برخی از خوراکها هوس کند.

تقریباً سه چهارم زنان حامله در سه ماهه اول حاملگی خود از تهوع (و بعضی اوقات استفراغ) رنج می برند. این وضیعت که بیماری صبحگاهی یا ویار خوانده می شود در بعضی از زنان صبح ها بدتر بوده و با گذشت روز بهتر می شود. ولی بیماری صبحگاهی در هر زمانی از روز می تواند بروز کند. 

تهوع معمولاً در حدود هفته ششم شروع می شود ولی می تواند زودتر و در هفته چهارم نیز شروع شود. تهوع معمولاً در حدود نیمی از زنان مبتلا به تهوع صبحگاهی در حدود هفته ۱۴ کاملاً بهبود می یابند. 

در باقی موارد، این مشکل در اکثر زنان یک ماه دیگر یا کمی بیشتر نیز طول می کشد، هر چند ممکن است در ادامه حاملگی دوباره بروز کرده و تا آخر حاملگی ادامه یابد. * علت تهوع در دوران حاملگی دقیقاً مشخص نیست ولی احتمالاً ناشی از تغییرات فیزیکی زیادی است که در بدن زن حامله رخ می دهد در حال تكميل شدن است.

ویار در لغت به معنای اشتیاق و میل شدید است و گاهی به ولع و خواست شدید زن باردار برای خوردن چیزی گفته می‌شود اما در دانش پزشکی به معنای تهوع صبحگاهی در زنان باردار گفته می‌شود.

زنی که دچار ویار می‌شود، از بوی بسیاری از غذاها(به ویژه غذاهای عادی)، افراد یا چیزها و حتی شوهرش بدش می‌آید. گاه نیز ممکن است به همان نسبت به برخی از خوراکها هوس کند. 

تقریباً سه چهارم زنان حامله در سه ماهه اول حاملگی خود از تهوع (و بعضی اوقات استفراغ) رنج می برند. این وضیعت که بیماری صبحگاهی یا ویار خوانده می شود در بعضی از زنان صبح ها بدتر بوده و با گذشت روز بهتر می شود. 
ولی بیماری صبحگاهی در هر زمانی از روز می تواند بروز کند. تهوع معمولاً در حدود هفته ششم شروع می شود ولی می تواند زودتر و در هفته چهارم نیز شروع شود.

تهوع معمولاً در حدود نیمی از زنان مبتلا به بیماری صبحگاهی در حدود هفته ۱۴ کاملاً بهبود می یابند. در باقی موارد، این مشکل در اکثر زنان یک ماه دیگر یا کمی بیشتر نیز طول می کشد، هر چند ممکن است در ادامه حاملگی دوباره بروز کرده و تا آخر حاملگی ادامه یابد.

علت تهوع صبحگاهی 

علت تهوع در دوران حاملگی دقیقاً مشخص نیست ولی احتمالاً ناشی از تغییرات فیزیکی زیادی است که در بدن زن حامله رخ می دهد در حال تكميل شدن است.

در درمان تهوع و استفراغ بارداری موارد زیر به کار میرود.👇👇

ا.محدودیت مصرف غذاهای چرب 

2.قطع مکملهای ویتامینی و مینرالها 

3.پیریدوکسین (ویتامین B6)

4.پرومتازین 

5.دیفن هیدرامین 

6.زنجبیل (جینجر )

7.متیل پردنیزولون 

8.متوکلوپرآمید (پلازیل)

9.اندانسترون (دمیترون )

10.تری متو بنزآمید

درمانهای کورتیکواستروییدی مثل پردنیزولون (گروه D) در قدم های آخر درمان قرار میگیرند .و در صورت تشخیص تهوع مقاوم به درمان بو هایپرامزیس نسخه میشوند.  تجویز تمامی این دارو ها با تشخیص متخصص زنان است.


بازگشت



نام
ایمیل
نظر
 

سیستم پرسش و پاسخ

برای ثبت و پیگیری سوالات خود میتوانید به لینک های زیر مراجعه فرمایید.

پیگیری سوال شما  ثبت سوال جدید مشاهده سوالات شایع
  
 

دکتر شهناز امینی

دکتر شهناز امینی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان در سال 1372 در رشته جراحی زنان و زایمان از دانشگاه علوم پزشکی تهران با درجه عالی فارغ التحصیل گردید.

بیوگرافی کامل »
  
 
شنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
یکشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
دوشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
سه شنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
چهارشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
نوبت دهی اینترنتی