به وب سایت دکتر شهناز امینی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان خوش آمدید.

 
  
نوبت دهی اینترنتی پرسش از دکتر

ارزیابی مایع منی

توسط دکتر شهناز امینی تعداد بازدید: 6673 تگ ها:
ارزیابی مایع منی

 

یکی از مهمترین راه های تشخیصی در بررسی اولیه باروری مردان آزمایش مایع منی است. برای این آزمایش از افراد درخواست می شود که نمونه منی به صورت استریل در فاصله زمانی 5-2 روز پس از آخرین نزدیکی، جمع آوری شود.

 نمونه جمع آوری شده باید در فاصله بسیار کوتاه (حداکثر یک ساعت) بعد از انزال مورد آزمایش قرار گیرد.  

مایع منی از ترشحات قسمت های مختلف دستگاه تولید مثل مردان تشکیل می شود. اسپرم های تولید شده در بیضه تنها 5% از حجم این مایع را تشکیل می دهند و بقیه مایع منی را ترشحات سایر غدد ضمائم جنسی شامل غدد پایه ای مثانه، غده پروستات و کیسه های منی تشکیل می دهند.

 اولین قسمت مایع منی در انزال حاوی بیشترین تعداد اسپرم با بهترین تحرک می باشد.

به کمک آزمایش منی اطلاعات مفیدی در مورد تعداد، شکل ظاهری و توانایی حرکت اسپرم ها به دست می آید. اسپرم طبیعی دارای سه قسمت سر بیضی شکل، تنه و دم با حرکت موجی شکل می باشد. 

کم بودن تعداد اسپرم می تواند علامتی از یک بیماری مانند انسداد مجرا، کم بودن سطح هورمون تستوسترون و یا حرکت معکوس منی به درون مثانه باشد.
 تب و افزایش درجه حرارت بدن، از دیگرعوامل کاهنده تعداد اسپرم می باشد. بعضی از مردان ممکن است دارای تعداد اسپرم کافی باشند اما این اسپرم ها توانایی حرکت در دستگاه تناسلی زن و رسیدن به تخمک را نداشته باشند. 

همچنین اسپرم هایی که از نظر شکل ظاهری طبیعی نباشند ممکن است در نفوذ به تخمک و عمل لقاح موفق نباشند.


بازگشت



نام
ایمیل
نظر
 

سیستم پرسش و پاسخ

برای ثبت و پیگیری سوالات خود میتوانید به لینک های زیر مراجعه فرمایید.

پیگیری سوال شما  ثبت سوال جدید مشاهده سوالات شایع
  
 

دکتر شهناز امینی

دکتر شهناز امینی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان در سال 1372 در رشته جراحی زنان و زایمان از دانشگاه علوم پزشکی تهران با درجه عالی فارغ التحصیل گردید.

بیوگرافی کامل »
  
 
شنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
یکشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
دوشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
سه شنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
چهارشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
نوبت دهی اینترنتی