به وب سایت دکتر شهناز امینی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان خوش آمدید.

 
  
نوبت دهی اینترنتی پرسش از دکتر

تست های بارداری

توسط دکتر شهناز امینی تعداد بازدید: 10810 تگ ها:

تست هاي بارداري:

انواع روش های تشخیص حاملگی :

  1. نوار تست حاملگي (بی بی چک)
  2. آزمایش خون بارداری
  3. آزمایش ادرار بارداری (گراویندکس)
  4. سونوگرافي

انواع تست بارداری

تست هاي بارداري هورمون hcg را مي توان با تست هاي حساس 8 تا 9 روز پس از تخمك گذاري درپلاسما( تست حاملگی آزمایش خون ) يا  ادرار (گراویندکس) مادر شناسايي كرد. زمان دو برابر شدن hcg در پلاسما حدود4/1 تا دو روز است .

این هورمون ۳ تا ۵ روز بعد از عقب افتادن عادت ماهانه (Menstrual cycle) در ادرار و قبل از آن، در سرم خون بانوان به مقداري می رسد که قابل اندازه گیری مي شود .

تفسیر آزمایش خون بارداری یا آزمایش بارداری بتا (تفسیر تیتر بتا )

- اگر در تست  بارداري مقدار هورمون BhCG کمتر از ۱۰ باشد ( آزمایش بتا تیتر ) شخص باردار نیست
- اگر در تست بارداري مقدار هورمون BhCG بیشتر از ۲۵ باشد ( آزمایش بتا تیتر )فرد باردار است
- اگر در تست بارداري مقدار هورمون BhCG بین ۱۰ تا ۲۵ باشد (آزمایش بتا تیتر ) نمی توان با قاطعیت گفت شخص باردار است ویا خیر

تست بارداري خانگي بیبی چک 

اين تست ها حساسيت 91 درصد دارد . در بيماران حقيقي تنها 75درصد حساسيت دارد و ميزان منفي كاذب آن بالا مي باشد.


پاسخ های مثبت کاذب:

در شرایطی مثل مصرف بعضی داروها مثل پرومتازین یا کلردیازپوکساید , وجود بیماریهائی مثلپروتئینوری , هموگلوبینوری , و زایمان جدید تا سقط جنین , اشتباه در روش اجرای تست, خطا در خوندان نتایج , ممکن است پاسخ مثبت کاذب دیده شود که در تفسیر نتیجه بایددر نظر داشت.

پاسخ های منفی کاذب:

زمانی که HCG در حد اکثر غلظت ( در روز های ۶۰ تا ۸۰ ) می باشد , ۵ تا ۱۰% امکان ایجاد جواب منفی کاذب وجود دارد. پاسخ های منفی کاذب معمولا ناشی از خطا در انجام روش ارائه شده می باشند. 
علت دیگر پاسخ منفی کاذب انجام تست در روز های اول لقاح است که هنوز هورمون HCG وارد ادرار نشده است. نگهداری ادرار در ظروف غیر استاندارد , عدم رعایتهای لازم برای واکنش و مصرف داروی کاربامازپین هم ممکن است منجر به پاسخ منفی کاذب شود

تشخيص بارداري توسط سونوگرافي :

سونوگرافي واژينال زودتر مي تواند حاملگي را تشخيص دهد . باسونوگرافي شكمي نيز مي توان در هفته 4 تا 5 بارداري را تشخيص داد . تا روز 35تمي حاملگي هاي طبيعي بايستي قابل مشاهده باشد.

 پس از 6 هفته ضربان قلب جنين قابل تشخيص است تا هفته 12 طول سري – نشيمن گاهي نشان گر سن بارداري مي باشد و حدود 4 روز خطادارد. 

پرسش ها :

جواب آزمایش خون بتا 

چند روز بعد از  رابطه ی جنسی،  مثبت میشود؟

سریع ترین زمانی که با آزمایش خون می توان تشخیص داد که  بارداری وجود دارد یا نه، 8-12 روز بعد از عمل لقاح است ( که معمولا  7-12 روز  قبل از موعد پریود).

 یعنی بهترین زمان  

2-3 روز قبل از  موعد پریود 

میتوان با آزمایش خون از حاملگی یک فرد مطمئن شد.

به طور طبیعی مقدار HCGهر  سه روز دوبرابر می شود . سطح این هورمون در هفته های ۸ تا ۱۱ به حداکثر خود رسیده و سپس در ادامه حاملگی کاهش می یابد.

بازگشت



نام
ایمیل
نظر
 

سیستم پرسش و پاسخ

برای ثبت و پیگیری سوالات خود میتوانید به لینک های زیر مراجعه فرمایید.

پیگیری سوال شما  ثبت سوال جدید مشاهده سوالات شایع
  
 

دکتر شهناز امینی

دکتر شهناز امینی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان در سال 1372 در رشته جراحی زنان و زایمان از دانشگاه علوم پزشکی تهران با درجه عالی فارغ التحصیل گردید.

بیوگرافی کامل »
  
 
شنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
یکشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
دوشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
سه شنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
چهارشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
نوبت دهی اینترنتی