لاپاراسکوپی رحم

لاپاراسکوپی روش درون بین و غیر تهاجمی در جراحی می باشد و  پیشگام جراحی نوين است که به طور تقریبی از حدود  20 الی 30 سال پیش رایج شده و مورد استفاده وسیع قرار گرفته است .

لا پاراسکوپی چیست؟

در عمل لاپاراسکوپی ، بدون باز کردن شکم ،حفره داخل شکم و لگن کاملا روشن و نمایان میشود ودر این روش به کمک تلسکوپی که همه چیز را چند برابر بزرگنمایی میکند و به این طریق جراح دید بهتری پیدا میکند و توانایی ان را دارد که تمام احشاء داخل شکم را به آسانی مورد بررسی قرار دهد.

از جمله رحم، تخمدانها و لوله ها را بررسی می نماید که اگر مشکلی وجود داشته باشد ضمن انجام بررسی و پیدا کردن ان در اصلاح ان نیز عمل لازم را به عمل آورد  .

لاپاروسکوپی به دو منظور انجام میشود:

1- لاپاراسکوپی تشخیصی : هدف جستجو و مشاهده عضوی که درگیر است و مشکلی دارد و موجب بیماری میشود.

2- لاپاراسکوپی درمانی: که هم مشکلات داخل شکم مشاهده میشود و هم جراحی که لازم باشد انجام میگیرد.

مزیت های لاپاراسکوپی:

1- در این روش با توجه به اینکه از طریق سوراخهای کوچک نیم یا یک سانتی متری میتوان وارد شکم شد محل زخمی که بعد از عمل به جا میگذارد از نظر زیبایی کمترین مشکل را به وجود میاورد .

2- از طرفی در جراحی لاپاراسکوپی به علت اینکه احشاء داخل شکم دستکاری کمتری پیدا میکنند و هوا به داخل شکم بدان صورت وارد نمیشود امکان چسبندگی بعداز عمل بسیار کمتر خواهد بود .

3- علاوه براین عمل لاپاراسکوپی درد و ناراحتی بیمار بسیار کمتر و به تبع آن استراحت بعداز عمل نیز کوتاهتر میشود و بیمار سریعا میتواند به کار معمول روزانه خود برگردد .

4- توسط لاپاراسکوپی به علت اینکه جراحی ها خیلی با ظرافت خاصی انجام میشود در خانمهای جوانی که در سالهای بعد میخواهند بچه دار شوند به علت اینکه کمترین عارضه و چسبندگی در شکم ایجاد مشود هیچ نگرانی وجود ندارد .

موارد استفاده از لاپاراسکوپی در بیماریهای زنان :

1- احساس درد شکم و زیر شکم

2- بررسی بروز مشکلات در بیمارانی که مشکلات باروری دارند

3- وجود برخی بیماریها و یا مایع غیر طبیعی درشکم

4- تشخیص و درمان لاپاراسکوپی اندومتریوز

5- جراحی و درمان لاپاراسکوپی بارداری خارج رحمی ( EP )در خانمها

6- جراحی لاپاراسکوپی تخمدان پلی کیستیک در بیمارانی که مبتلا به این عارضه هستند

7- زنانی که دچار چسبندگی در لوله ها ورحم و تخمدانها هستند میتوان با این روش "لاپاراسکوپی رحم و تخمدان " چسبندگی را رفع کرد .

8- جراحی لاپاراسکوپی فیبروم رحم و یا جراحی برداشتن لاپاراسکوپی رحم با این روش انجام میشود .

9- در مواردی که بیمار نیاز به یک روش جلوگیری کامل و دایم داشته باشد میتوان توسط لاپاراسکوپ لوله های رحمی را کامل بست .

لاپاراسکوپی و بارداری: انجام جراحی های لاپاراسکوپیک تحت احتیاط های خاصی برای خانم حامله نیز امکانپذیر می باشد.

چگونگی انجام لاپاراسکوپی :

1- به بیمار بیهوشی عمومی داده و از طریق یک سوزن به حفره داخل شکم گاز دی اکسید کربن یا اکسید نیتروژن وارد میشود و این باعث میشود که محوطه شکم متسع شده و جراح بتواند اعضای داخل شکم را به اسانی ببینید.
    2- یک برش کوچک زیر ناف داده شده و تروکار لاپاراسکوپ از این طریق و دوربین ویدویی آن وارد میشود و داخل شکم کاملا برسی میشود .

از دو برش دیگر در طرفین شکم هم میتوان وارد شکم شد و تروکارهای خاص آن را وارد کرد و جراحی و یا برسی شکم توسط این سوراخ و اگر سوراخ دیگری نیاز بود میتوان ایجاد کرد و جراحی را به طور کامل انجام داد.
    در پروسه جراحی میتوان از لیزر در لاپاراسکوپی استفاده کرد و ضایعات داخل شکم را درمان کرد و برشهایی که لازم باشد انجام داد و استفاده خوبی از لیزر در جراحی لاپاراسکوپی نیز امکان پذیر میباشد .

زمان انجام لاپاراسکوپی:

در هر زمان برای خانمها لاپاراسکوپی امکان پذیر میباشد ولی ترجیحا بهتر است 5 روز پس از پاک شدن بیمار از قائدگی انجام شود.

عمل جراحی باز بهتر است یا عمل جراحی با لاپاراسکوپی :

در بررسی هایی که انجام شده  در دو سه دهه اخیر به این نتیجه رسیده اند که تمام بیماران در جراحیهایی که با لاپاراسکوپی امکان پذیر است ترجیجا با لاپاراسکوپی انجام شود

در امریکا و اروپا بیشتر اعمال جراحی تقریبا با لاپاراسکوپ انجام میشود. این روش مطمئن و با اسیب کمتر است.

جراحی لاپاراسکوپی رحم

هیسترکتومی لاپاراسکوپی روشی با حداقل تهاجم انجام می گردد، برداشتن رحم با این روش بسیار ارجح هست نسبت به جراحی باز چرا که در لاپاراسکوپی رحم تروما و اسیب جراحی به بیمار بسیار کمتر و بدین منظور برای بیمار بسیار راحت و سودمند می باشد.

با توجه به اینکه عوارض لاپاراسکوپی رحم بسیار اندک می باشد استقبال بیماران از این روش بسیار دلگرم کننده است.

در این روش رحم از طریق وازن خارج می گردد، در مواردی که رحم بزرگ و میوماتو باشد می توان از راه شکم انرا برش داد تا قابل خروج از وازن باشد.

آیا عمل لاپاراسکوپی رحم یک عمل جراحی ایمن است؟

بله، لاپاراسکوپی رحم بسیار ایمن است ، تنها در حدود 3بیمار از هر 1000 بیمار که تحت عمل لاپاراسکوپی قرار می گیرند، ممکن است دچارعوارض  شوند.

در خانم ها اعمال برداشتن رحم و کیست تخمدان با لاپاراسکوپی سالها ی بسیاری است که با کمترین عارضه در حال انجام است .

بارداری بعد از لاپاراسکوپی : همیشه در مراکز مختلف با امارهای موفق همراه بوده است .

لاپاراسکوپی و بارداری همواره برای نابارورها حامل پیام خوشایندی بوده است، این روش نوین و پیشگام در تشخيص و درمان ناباروري بوده و منجربه درمان وافزايش ميزان باروري مي گردد.

درمطالعه و بررسی بیماران عمل شده در موارد درمان ناباروری بویژه در افراد با مشگلات ذیل بسیار خوب بوده است :

1-چسبندگي

2 -انسداد لوله هاي رحمي یکطرفه یا دوطرفه

3-مشكلات تخمداني "عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان "

4-آندومتريوز با چسبندگي ، لاپاراسکوپی آندومتریوز هم اکنون بطور بسیار گسترده ای به یاری بیماران امده است .

5- كيست تخمدان

پس از درمان، ميانگين مدت زمان حاملگی بعد از لاپاراسكوپي حدود یکسال بوده و احتمال بارداری بعد از عمل لاپاراسكوپي بسیار بالا و خوب گزارش شده است .

عوارض عمل لاپاراسکوپی :

عوارض عمل یک پدیده شناخته شده میباشد که در هر عمل جراحی پیش میاید و  در هر عمل با توجه به نوع عمل عوارض قابل پیش بینی میباشد.

این موارد به طور اتفاقی پیش امده و موجب طولانی شدن طول عمل و سیر بهبودی بعد از عمل میگردد این عوارض بطور علمی تعریف شده اند و راه درمان انها نیز وجود دارند .

مسئله مهم در جراحی لاپاراسکوپیک این است که حتما جراح باید متبحر و دارای تجربه باشد تا بیماران دچار اسیب نشوند اگر مهارت جراح کافی نباشد اسیبها و عوارض در جراحی لاپاراسکوپی بیشتر از جراحی باز میشود .

عوارض عمل لاپاراسکوپی ممکن است:

1-  در طول عمل پدید ایند مانند :

-آسیب رساندن به اعضای مجاور مانند روده ها و کبد

- خونریزی و اسیب عروق بزرگ شکم

- مشکلات مربوط به بیهوش مانند افت فشارخون

2-و یا پس از عمل بروز کنند مانند .

-درد ناحیه گردن و شانه که حاکی از کشش عضلات جدار شکم و دیافراگم میباشد که به این علت است که گاز داخل شکم به عصب دیافراگم فشار میاورد و موجبات درد شانه را ایجاد میکند و این درد شانه همین طور که وقتی گاز داخل شکم بعد از عمل به طور کامل تخلیه نشود.

موجب درد میگردد و درمان  خاصی این درد نیاز ندارد و بعد از مدتی به طور خودبه خود برطرف میشود و در صورت شدت درد مسکن های عادی قابل استفاده میباشد.

لاپاراسکوپی رحم

- نفخ بعد از لاپاراسکوپی کمتر دیده میشود و نسبت به عمل شکمی باز نفخ خیلی کمتر است.

نزديكي بعد از لاپاراسكوپي :

ترجیحا سه تا پنج روز رابطه جنسی نداشته باشید. در صورت احساس درد و خونریزی بعد از داشتن رابطه جنسی پزشک خود را در جریان بگذارید.

اولین پریود"قاعدگی" بعد از لاپاراسکوپی : معمولا پریود اول "قاعدگی "در بیماران تاخیر دارد حتی تا ۴۰ روز و عالبا پریود اول کوتاه و مختصر و دردهای شبیه پریود پس از عمل دیده می شود .

هزینه عمل لاپاراسکوپی رحم در سال 98 :

هزینه جراحی همواره از دغدغه های بیماران بوده ،بیماران با توجه به تبحر جراح و نتیجه عمل تصمیم به انتخاب جراح و هزینه های ان می گیرند.

در مقایسه با جراحی باز ، هزینه حدود حداقل 50 درصد افزایش می یابد که در مقابل محسنات ان بسیار مناسب و معقول می باشد ،هزینه بیماران بیمه تکمیلی اندک و هزینه بیماران ازاد در بیمارستان خصوصی بالغ بر 7-10میلیون تومان می گردد .

خوشبختانه در مراکز دولتی و دانشگاهی با هزینه اندک و مناسب این خدمات در اختیار عموم قرار دارد ولی انتخاب جراح و زمان جراحی محدودیت دارد و در اختیار بیمار در مقایسه با بخش خصوصی نیست.