علل کاهش میل جنسی و لزوم درمان آن

کاهش میل جنسی

نقصان و یا کمبود میل و یا افکار مربوط به فعالیت جنسی قضاوتدر مورد این نقصان و یا کمبود، با ملاحظه عوامل موثر بر عملکرد جنسی مثل سن وچهارچوب زندگی فرد بر عهده تیم درمان میباشد.

اختلال باعث ایجادناراحتی و مشکلات واضح در روابط بین فردی می شودو شدیدا آسیب رسان است. در زنانشایع تر از مردان دیده می شوند.کمبود میل جنسی در 10 تا 15 درصد از زنان (درکشورهای مختلف) گزارش شده است.

در ایالات متحده شیوع تا 20 درصد گزارش شده است. فقدان میل جنسی می تواند به علتاسترس مزمن، اضطراب و یا افسردگی باشد ،که بعد از بررسی باید درمان شود.

خودداری ازروابط جنسی به مدت طولانی گاه می تواند به مهار تکانه های جنسی بیانجامد، و فرد بیمیل شود ،فقدان میل جنسی ممکن است بیان خشم نسبت به شریک جنسی باشد و یا نشانه ایاز بدتر شدن روابط بین آن دو را نشان دهد.

وجود میل جنسی به عوامل متعددی وابستهاست. آسیب دیدن و یا فقدان هرکدام از این موارد می تواند به کاهش میل جنسیبیانجامد:

–       عوامل جسمی (هرمونی)

–       نداشتن اعتماد به نفس کافی

–       ناتوانایی در پذیرش یک نفر به عنوان شریک جنسی

–       نداشن تجارب جنسی خوب قبلی

_    عدم انتخاب یکشریک جنسی مناسب

_    مهمترین علت نداشتن روابط خوب غیر جنسی باشریک زندگی

شایعترین شرایط پزشکی و جسمی که منجر به کاهش میل جنسی میشوند شامل موارد زیر است:

بیماری هایی که باعث کاهش تستوسترون می شوند:

در مردان : برداشتن بیضه ها و یا آسیب به آنها/ آتروفی بیضهها به علت سن / هیدروسل/ واریکوسل/ کموتراپی/ رادیاسیون لگن/ اورکیت ناشی ازاوریون/ ضایعات هیپوفیز و یا هیپوتالاموس/ بیماری آدیسون

در زنان : برداشتن دوطرفه تخمدان/ آدرنالکتومی/هیپوفیزکتومی و یا ضایعات آن/ کموتراپی/ بیماری آدیسون/ مصرف داروهای ضد آندروژن

شرایط منجر و یا همراه با هایپرپرولاکتینمی :

آدنوم هیپوفیز/ هیپوتیروئیدی/ سیروز کبدی/ افسردگی/سایکوز/ برخی موارد ناباروری

شرایطی که غیرمستقیم بر میل جنسی اثر می گذارد مثلاًایمپوتنس در مردان به علت دیابت، بیماری پیرونی، پریاپیسم و یا علل منجر بهدیسپارونیا در زنان مثل کمبود استروژن به علت منوپاز سنی و یا اکتسابی (جراحی/رادیاسیون و...)، اندومتریوز، واژینیت و STIs

شرایط پزشکی منجر به درد مزمن و یا خستگی مزمن یا ایجاداختلال در تصویر بدنی از جمله سرطان ها، آرتریت ها، بیماری های قلبی ریوی مزمن،نارسایی کلیه، نوروپاتی های محیطی وسایرموارد.

موضوعات روانی و اجتماعی زیادی مرتبط با کمبود میل جنسیوجود دارد به برخی اشاره میکنیم:

–       مشکل در تعامل بین زوجین (در زنانموثرتر از مردان)

–       مقیدات مذهبی

–       شخصیت وسواسی (می تواند باعث مشکل شدنابراز عواطف و یا تماس فیزیکی باشد.)

–       ترس از حاملگی

–       ترس و یا انزجار جنسی مثلاً مرتبط با یکسابقه خشونت جنسی در کودکی و یا بزرگسالی

–       مهارت های جنسی ضعیف در شریک جنسی

–      ......

علت کاهش میل جنسی چند عاملی میباشد و نیازمند مداخله سریع میباشد تا نظام خانواده دچار ازهم پاشیدگی نگرددو شاهد خانواده های موفق و صمیمی باشیم.