به وب سایت دکتر شهناز امینی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان خوش آمدید.

 
  
نوبت دهی اینترنتی پرسش از دکتر

سرطان سرویکس یا دهانه رحم

توسط دکتر شهناز امینی تعداد بازدید: 374 تگ ها:
سرطان سرویکس یا دهانه رحم

 

-عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) علت اصلی ایجاد سرطان سرویکس است.

-برنامه های غربالگری در کاهش میزان بروز سرطان سرویکس موثرهستند.

سرطان سرویکس سومین نیوپلاسم شایع ژینوکلوژیک در ایالات متحده محسوب میشود(بعد از سرطان جسم رحم و تخمدان)،در کل جهان کارسینوم سرویکس همچنان یکی از مسایل مهم مربوط به مراقبت های بهداشتی به حساب می اید.در کشورهای جهان سوم که در انها منابع مراقبت های بهداشتی محدود هستند کارسینوم سرویکس هنوزهم یکی از علل مهم مرگ و میر محسوب می شود.


سرطان سرویکس یا دهانه رحم 

اپیدمیولوژی و عوامل خطر:

سرطان تهاجمی سرویکس نوعی سرطان قابل پیشگیری در نظر گرفته می شود چون این سرطان با وضعیت دراز مدت پیش از تهاجم همراه است برنامه های غربالگری سیتولوژیک سرویکس در دسترس هستند و درمان ضایعات پیش تهاجمی موثر واقع میشود.


در ایالات متحده سن متوسط ابتلا به سرطان سرویکس ۴۷ سالگی است و توضیع سنی ان حالت دو قله ای دارد(یک قله در ۳۹-۳۵ سالگی و یک قله دیگر در۶۴-۶۰ سالگی).


سرطان سرویکس عوامل خطر متعددی دارد که به شرح زیر هستند:سنپایین در زمان اولین نزدیکی جنسی(کمتر از ۱۶ سالگی)-داشتن شرکای جنسی متعدد-مصرفسیگار-نژاد-پاریته زیاد و پایین بودن سطح اجتماعی-اقتصادی.

ارزیابی

خونریزی واژینال شایعترین علامتی است که در بیماران مبتلابه سرطان سرویکس رخ می دهد.در اکثر موارد این علامت به صورت خونریزی پس از نزدیکی بروزمی کند اما ممکن است به صورت خونریزی نا منظم یا خونریزی بعد از یایسگی نیز رخبدهد.بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته ممکن است با ترشح بد بوی واژینال-کاهش وزنیا اوروپاتی انسدادی مراجعه کنند در زنانی که فاقد علامت هستند سرطان سرویکسشایعتر از همه از طریق بررسی موارد غیر طبیعی تستهای غربالگری سیتولوژیک شناساییمی شود.

در ابتدا همه زنان مشکوک به سرطان سرویکس باید تحت معاینه فیزیکی عمومی قرار بگیرند.در معاینه لگن اسپکولوم در داخل واژن قرار داده میشود وسرویکس از نظر نواحی مشکوک مورد معاینه قرار می گیرد.


یافته های کولپوسکوپیک تهاجم

در بیمارانی که بر اساس نتایج سیتولوژی سرویکس مشکوک به مراحل اولیه سرطان مهاجم هستند و سرویکس انها در دید ظاهری از منظره ی طبیعی برخوردار است.یافته های کولپوسکوپیک که تهاجم را مطرح می کنند به شرح زیرهستند:۱)عروق خونی غیر طبیعی” ۲)نمای سطحی نا منظم همراه با از بین رفتن اپیتلیوم سطحی” ۳)تغیر رنگ.






نام
ایمیل
نظر
 

سیستم پرسش و پاسخ

برای ثبت و پیگیری سوالات خود میتوانید به لینک های زیر مراجعه فرمایید.

پیگیری سوال شما  ثبت سوال جدید مشاهده سوالات شایع
  
 

دکتر شهناز امینی

دکتر شهناز امینی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان در سال 1372 در رشته جراحی زنان و زایمان از دانشگاه علوم پزشکی تهران با درجه عالی فارغ التحصیل گردید.

بیوگرافی کامل »
  
 
شنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
یکشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
دوشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
سه شنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
چهارشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
نوبت دهی اینترنتی