به وب سایت دکتر شهناز امینی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان خوش آمدید.

 
  
نوبت دهی اینترنتی پرسش از دکتر

سقط های مکرر

توسط دکتر شهناز امینی تعداد بازدید: 8000 تگ ها:

 


تحقیقات اخیر ثابت کرده است که مهم ترین علت سقط های زیر ۱۲ هفته ،علل ژنتیکی و هورمونی یا همان مشکلات غددی مثل کمبود پروژسترون هستند و در وحله بعدی اختلالات رحمی اعم از چسبندگی رحم،نداشتن گنجایش مناسب ،شلی دهانه رحم و ....است .
همچنین استرس های شدید وناگهانی ممکن است منجر به سقط جنین شود اما سقط های ناشی از استرس های مزمن و طولانی بعید به نظر میرسد اما گاهی منجر به سایر مشکلات روحی در مادران باردار میشود .

سقط مکرر چیست :

در سه ماهه اول حاملگی اگر بیش از سه بار سقط ایجاد شود انرا  سقط مکرر  گویند .

 سقط مکرر در ابتدای شروع زندگی خانواده ها بسیار حزن انگیز و ملال اور است ولی خوشبختانه همیشه راهی و درمانی است .

علل سقط مکرر ناشی از عوامل مختلفی است که ازآن جمله میتوان به عوامل:
 
ایمونولوژیک،
 ژنتیک،
 عفونی،
 آناتومیک
و هورمونی اشاره کرد.

عوامل ایمونولوژیک مهمترین و شایعترین علل سقط مکرر می باشد .

درمان سقط مکرر : با  ایمونوگلوبولین IVIG که به صورت داخل وریدی تزریق میشود.

این فراورده در واقع مخلوطی از گاماگلوبولین های (آنتی بادی ها) موجود در خون است. این دارو در درمان نقص های ایمنی ناشی از کمبود آنتی بادی های طبیعی، بیماری های عفونی، پوستی، خونی، عصبی، روماتولوژی و بیماری های ایمونولوژیک مورد استفاده قرار میگیرد.
از جمله مهمترین کاربردهای این فراورده درمان بیماری های لوپوس، مولتیپل اسکلروز (MS) و جلوگیری از رد پیوند می باشد.

یکی از مواردی که تزریق IVIG موفقیت قابل توجهی داشته است درمان سقط های مکرر روش های باروری آزمایشگاهی نظیر IVF و میکرواینجکشن (ICSI) می باشد.

 نارسایی های سیستم ایمنی مادر :

باعث جلوگیری از لانه گزینی و کاهش رشد جنین و یا مرگ جنین می شوند. از جمله این عوامل می توان به تولید آنتی بادی های ضد فسفولیپیدها، ضد هسته، ضد تیروئید، ضد تخمدان و افزایش فعالیت یا تعداد سلول های کشنده طبیعی اشاره کرد.

با توجه به اینکه این دارو اصولاً آنتی بادی می باشد و نیمه عمر قسمت اعظم آنتی بادی های خون حدود سه هفته است این فرآورده در افراد مبتلا به سقط مکرر به فاصله 4-3 هفته تزریق می شود.

معمولاً اولین تزریق قبل و یا هنگام شروع بارداری انجام شده و با فواصل زمانی ذکر شده بر حسب نظر پزشک تا ماه ششم بارداری ممکن است ادامه یابد. اگر چه این فرآورده از خون انسان تهیه می شود ولی تمام افراد از نظر ابتلا به بیماری های قابل انتقال از راه خون نظیر ایدز و هپاتیت B و C مورد ارزیابی دقیق قرار می گیرند.
در برخی از افراد عوارض حساسیتی نظیر سر درد، احساس سرما، درد پشت و گاهی تنگی نفس و راشهای پوستی بوجود می آید.

در موارد نادر این دارو می تواند موجب درد عضلانی، کهیر و اگزما می گردد. لازم به ذکر است که در تمامی بیماران کاندید دریافت IVIG سطح سرمی نوعی از ایمونوگلوبین به نام LgA اندازه گیری شود.
در بیمارانی که مبتلا به کمبود شدید این ایمونوگلوبین می باشند تجویز IVIG به هیچ وجه توصیه نمی شود و در صورت تجویز امکان بروز واکنش های حساسیتی وجود دارد عمده ترین عیب IVIG قیمت گران آن است.

آزمایشات سقط مکرر :

 آزمایش سقط مکرر باید هر 6 هفته یک بار تکرار شود. 

مهم‌ترین دلیل ایمونولوژیک در نزد مادران  سندرم آنتی‌فسفولیپید می‌باشد که  به همین سبب ،  اندازه‌گیری آنتی‌بادی ضد فسفولیپید در سقط مکرر ضروری می باشد.  






نام
ایمیل
نظر
 

سیستم پرسش و پاسخ

برای ثبت و پیگیری سوالات خود میتوانید به لینک های زیر مراجعه فرمایید.

پیگیری سوال شما  ثبت سوال جدید مشاهده سوالات شایع
  
 

دکتر شهناز امینی

دکتر شهناز امینی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و لاپاراسکوپیست پیشرفته و جراحی ترمیمی و زیبایی زنان در سال 1372 در رشته جراحی زنان و زایمان از دانشگاه علوم پزشکی تهران با درجه عالی فارغ التحصیل گردید.

بیوگرافی کامل »
  
 
شنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
یکشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
دوشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
سه شنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
چهارشنبه ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰
نوبت دهی اینترنتی